تبلیغات
وبلاگ مهندسی عمران (مهندسی آب)
وبلاگ مهندسی عمران (مهندسی آب)
زَکاةُ العلم پَخْشُه!! البته‌با‌‌دانش‌‌وبیان‌مناسب‌و‌به‌دور‌از‌هرگونه Copy&Paste!
بررسی اجمالی طراحی کانال‌های روباز
نوشته‌شده در تاریخ شنبه 20 فروردین 1390 توسط محمدصادق عباسیان | نظرات ()
طبقه‌بندی: مکانیک سیالات و هیدرولیک، 
برچسب‌ها: طراحی، طراحی کانال، کانال،  

سلام!

توی طراحی کانال ضوابط مختلف و البته مهمی وجود داره که از جمله‌ی اونها:

1-    شیب طولی کانال: معمولا از شیب طبیعی زمین پیروی می‌کنه ولی در بسیاری از موارد هم با انجام عملیات خاکی (خاکبرداری و خاکریزی) باید شیب کانال رو درست کنیم. اصولا شیب کانال باید جوری باشه که جریان زیربحرانی باشه؛ جز موارد خاص. برای این‌کار معمولا عدد فرود رو حداکثر 4/0 در نظر می‌گیرن.

1-    شیب جانبی کانال: معمولا کانال ذوزنقه‌ای توی شبکه‌های آبیاری بهینه‌ترین کانال به حساب میاد. مخصوصا توی کانال‌های بدون پوشش که به هیچ عنوان از کانال مستطیلی استفاده نمی‌کنیم (چون دیواره پایدار نیست). لذا باید شیب جانبی رو طراحی کنیم. برای تعیین شیب، جدول‌های استانداری وجود داره که شیب رو بر اساس جنس خاک به دست می‌دن.

2-    ارتفاع آزاد: که معمولا آیین‌نامه‌ها تعیین می‌کنن. ارتفاع آزاد از 30 سانتی‌متر تا 90 سانتی‌متر تغییر می‌کنه.

3-    بهترین مقطع هیدرولیکی: بهترین مقطع هیدرولیکی مقطعی هست که حداقل محیط ترشده رو داشته باشه. این مبحث رو حتی بچه‌های عمران-عمران هم توی درس هیدرولیک باید بخونن. البته جداولی هم برای ابعاد بهترین مقطع هیدرولیکی انواع مقاطع هم وجود داره.

4-    حداقل سرعت مجاز: سرعتی هست که نباید جریان سرعتی کمتر از اون رو داشته باشه؛ چراکه در غیر این‌صورت رسوب‌گذاری توی کانال اتفاق می‌افته. روابط مختلفی برای این مورد وجود داره. مثلا USBR می‌گه که اگر عدد فرود بین 12/0 تا 35/0 باشه توی کانال‌های خاکی فرسایش نداریم و رسوب‌گذاری هم اتفاق نمی‌افته.

5-    حداکثر سرعت مجاز: این سرعت رو هم استاندارها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کانال می‌دن. مثلا گفته می‌شه در کانال‌های بتنی سرعت از 6 متر بر ثانیه نباید بیشتر بشه.

6-    تعیین عرض کف: برای انواع کانال‌ها جداولی وجود دارن که عرض کف رو بر اساس دبی پیشنهاد می‌کنن.

در کل این مبحث فوق‌العاده پیچیده‌ست. حتما به مراجع رجوع کنید.



درباره‌ی وبلاگ

.::بسم الله الرحمن الرحیم::.
در این وبلاگ سعی می‌شه مطالب مختلفی در ارتباط با مهندسی عمران و به طور خاص مهندسی آب قرار داده بشه. تمام سعی بنده اینه که مطالبی رو ارائه بدم که یا حاصل تلاش خودم هست، یا اینکه مشابه اون در وبلاگ‌ها و سایت‌های فارسی پیدا نمی‌شه. بنابراین لطفاً حق کپی رایت فراموش نشه!!!

محمدصادق عباسیان
دانشجوی دکترای مهندسی عمران-آب، دانشگاه صنعتی شریف
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
جستجو
آخرین مطالب
نوروز 1397 مبارک!
پذیرش مقاله در مجلۀ Theoretical and Applied Climatology
«یکِ عمران»: تخصصی‌ترین کانال مشاورۀ کنکور ارشد و دکتری
گفتگوی 6 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
گفتگوی 5 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
گفتگوی 4 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
گفتگوی 3 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
گفتگوی 2 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
گفتگوی 1 از مجموعۀ «گفتگوهای آبی»
انتشار مقاله در مجله علمی-پژوهشی عمران مدرس
خلاصه‌های کنکور دکترای عمران آب
مشاوره رایگان کنکور کارشناسی ارشد
ارتفاع مکش کل خالص (NPSH)
رابطه بین مدت و شدت بارندگی
کلاس آموزش برنامه‌نویسی به زبان FORTRAN 90/95
آرشیو
اسفند 1396
مهر 1395
شهریور 1395
اردیبهشت 1395
فروردین 1395
بهمن 1393
مهر 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
موضوعات
تغییر اقلیم
مقاله
«گفتگوهای آبی»
مبانی برنامه‌نویسی (فرترن)
مکانیک سیالات و هیدرولیک
هیدرولوژی
سازه
مقاومت مصالح و استاتیک
ریاضیات
مكانیك خاك
بتن
راه‌سازی و روسازی
نقشه‌برداری
اطلاع رسانی
علمی
نویسندگان
محمدصادق عباسیان
پیوندها
دانشگاه صنعتی شریف
کتاب عمران
وبلاگ فرآیندهای تصفیه‌ی آب و فاضلاب
پیوندهای روزانه
فروشگاه فایل‌های آموزشی جزوه‌ها و پروژه‌های مهندسی دانشگاه صنعتی شریف
صفحات جانبی
درباره‌ مدیر، محمدصادق عباسیان
ابر برچسب‌ها
مکانیک سیالات و هیدرولیک علمی مبانی برنامه‌نویسی فرترن مقاومت مصالح و استاتیک بتن سیالات مکانیک خاک فرترن هیدرولیک هیدرولوژی
آمار سایت
بازدیدهای امروز: نفر
بازدیدهای دیروز: نفر
كل بازدیدها: نفر
بازدید این ماه: نفر
بازدید ماه قبل: نفر
تعداد نویسندگان: عدد
كل مطالب: عدد
آخرین بازدید:
آخرین بروزرسانی:
Blog Skin